Odwołany kurs tuż przed planowanym wylotem potrafi zmienić wiele planów. Niektórzy muszą skrócić swoje wakacje, z kolei inni podróżni nie zdążą na ważne spotkanie biznesowe. Ponadto perspektywa oczekiwania na lotnisku kolejną dobę nie jest zadowalająca. Na szczęście porty lotnicze oferują wiele udogodnień dla swoich klientów. Strefy gastronomiczne są duże, prywatne samochody mają zagwarantowany parking – lotnisko i jego obsługa dokłada wszelkich starań, aby wszystko poszło zgodnie z planem. Co jeszcze możesz oczekiwać, jeśli Twój lot został niespodziewanie odwołany? O tym poniżej.
Co zrobić, gdy lot został odwołany?
Przede wszystkim, należy pamiętać, że odwołany lot to nic strasznego. Linie lotnicze zobowiązane są do znalezienia pasażerom zastępczego kursu lub zwrócenia całości kosztów biletu lotniczego. Po otrzymaniu informacji należy bezzwłocznie skonsultować się z obsługą przewoźnika, która powinna pokierować Cię dalej celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
Czy pieniądze zostaną zwrócone?
Pasażerowie odwołanego kursu uprawnieni są do otrzymania zwrotu środków za bilet albo darmowego biletu na najbliższy alternatywny lot. Ponadto linie lotnicze muszą zapewnić turystom wyżywienie, a także, jeśli wylot ma być w następnych dniach – nocleg. Przed upominaniem się o swoje prawa, zalecane jest dokładnie przeczytać regulamin przewoźnika. Nierzadko linie lotnicze w swoich dokumentach zawierają informacje o braku noclegu i wyżywienia, dlatego już na etapie zakupu biletu warto sprawdzić warunki rezerwacji miejsca.
W przypadku odwołanego lotu turyści mogą odmówić bezpłatnego biletu na alternatywny kurs i ubiegać się o zwrot pieniędzy. Wówczas należy złożyć stosowną prośbę bezpośrednio do pracowników linii lotniczych, aby otrzymać z powrotem poniesione koszty związane z zakupem biletów. Przewoźnik jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy za odwołany lot w ciągu 7 dni od momentu otrzymania prośby.
Na co zwrócić uwagę dodatkowo?
Po dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności należy zająć się przyziemnymi sprawami. Jeśli odwołany lot skutkuje nieobecnością na spotkaniu – zalecany jest kontakt z członkami zespołu celem przekazania wiadomości na temat zaistniałej sytuacji. Warto również odwołać pokój w hotelu. Z kolei, gdy zmieniona data kursu wpłynie na długość podróży – należy zmienić rezerwację noclegu oraz przedłużyć parking. Lotnisko przychylnie patrzy na tego typu sytuacje, dlatego rzadko pojawia się problem z zarezerwowaniem miejsca postojowego na dłuższy czas. Ponadto za odwołany lot może przysługiwać odszkodowanie, co opisano poniżej.
Zadośćuczynienie za odwołany lot
Podróżni, którzy nie otrzymali informacji o odwołanym locie co najmniej 14 dni przed startem, mogą ubiegać się o odszkodowanie. Należy jednak pamiętać, że istnieje kilka sytuacji, gdy nie ma to zastosowania, tj.:
- złe warunki pogodowe;
- strajk pracowników lotniska lub kontrolerów;
- niestabilność polityczna kraju;
- zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów;
- awaria samolotu na skutek niesubordynacji pasażera;
- niespodziewana awaria samolotu.
W innej sytuacji, gdy turyści zostaną poinformowani o odwołanym locie krótko przed startem lub na lotnisku, warto skorzystać z dostępnych opcji. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy przewoźnik nie zapewnia alternatywnej podróży. Jeśli bardzo opóźni to lot wszystkim klientom, zaleca się skorzystać z opieki linii lotniczych, a gdy jej nie finansują – należy zapłacić za wszystko prywatnie, a paragony zebrać celem złożenia reklamacji. Po dotarciu na miejsce warto napisać wniosek o odszkodowanie wyjaśniający całą sytuację. Do dokumentów powinien być podpięty bilet, potwierdzenie rezerwacji oraz wszystkie paragony dokumentujące poniesione z tego tytułu koszty. Odszkodowanie może wynosić od 250€ do 600€. W przypadku problemów z otrzymaniem zwrotu środków warto rozważyć pomoc jednej z firm zajmujących się uzyskiwaniem odszkodowań.