Lotnisko Chopina w Warszawie, nie tylko plasuje się w czołówce polskich portów lotniczych, ale pełni również rolę wzorca wśród obiektów transportowych, w zakresie dostępności dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu wzroku i osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Zgodnie z Kodeksem Dobrego Postępowania, warszawskie lotnisko stara się uczynić podróż lotniczą bardziej komfortową i bezpieczną dla wszystkich pasażerów. Jakie są udogodnienia dla niepełnosprawnych na lotnisku Chopina? Sprawdźmy to!
- Wygodny dojazd do terminala i dostępność parkingów lotniskowych
- Bezpłatna Asysta PRM - indywidualne wsparcie na każdym etapie podróży
- Specjalne udogodnienia podczas odprawy i kontroli bezpieczeństwa
- Strefa ogólnodostępna na lotnisku w Warszawie
- Udogodnienia dla Niepełnosprawnych na lotnisku Chopina - podsumowanie
Wygodny dojazd do terminala i dostępność parkingów lotniskowych
Lotnisko Chopina oferuje niezwykle łatwy dojazd do terminala poprzez różnorodne opcje transportu, takie jak:
- taksówki,
- autobusy,
- Kolej Mazowiecką,
- Szybką Kolej Miejską.
Ryflowane płyty na peronach ułatwiają bez wątpienia przejście do hali przylotów i odlotów. Osoby niepełnosprawne, podróżujące prywatnym samochodem, mogą skorzystać z dedykowanych miejsc parkingowych, które znajdują się zarówno na parkingach przy lotnisku, jak i na parkingach P1 i P2 lotnisko Chopina.
Specjalne miejsca parkingowe dla samochodów osób niepełnosprawnych oraz przedłużony czas bezpłatnego parkowania w strefie Kiss and Fly, uwzględniają potrzeby i wymagania osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Dodatkowo, wydzielone miejsca na parkingu dla osób z niepełnosprawnościami są umiejscowione blisko wind, umożliwiając tym samym szybki i wygodny dostęp do terminala.
Podróżując z lotniska Chopina, warto zainteresować się ofertą rezerwacji online - Parking lotnisko Chopina. Dzięki temu unikniesz szukania miejsca na ostatnią chwilę, a dodatkowo zapewnisz najtańszy parking przy Lotnisku Chopina
Bezpłatna Asysta PRM - indywidualne wsparcie na każdym etapie podróży
Asysta PRM (Passengers with Reduced Mobility), czyli pomoc w poruszaniu się po lotnisku, stanowi bezpłatną usługę na lotnisku Chopina w Warszawie. Pylony zgłoszeniowe z napisami SOS i INFO rozmieszczone w kluczowych miejscach na terminalu umożliwiają szybkie zgłoszenie potrzeby asysty, czyli wezwanie osoby do pomocy. Dodatkowo, asystę można zgłosić wcześniej, podczas rezerwacji lotu, co bez wątpienia eliminuje czas oczekiwania na asystę po przylocie.
Asysta PRM może towarzyszyć pasażerom z niepełnosprawnością od momentu zgłoszenia się na lotnisku, aż po zajęcie miejsca w samolocie. Ale asysta PRM na terenie lotniska, jest zawsze dostosowywana do indywidualnych potrzeb podróżnych (np. transport osób niepełnosprawnych na pokład samolotu, skorzystanie z usług asysty przy odprawie i przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa, możliwość skorzystania z usług tłumacza języka migowego), co świadczy o olbrzymim zaangażowaniu lotniska Chopina w zapewnienie kompleksowego wsparcia dla osób niepełnosprawnych na każdym etapie podróży.
Specjalne udogodnienia podczas odprawy i kontroli bezpieczeństwa
Również procedura odprawy i kontroli bezpieczeństwa na lotnisku Chopina została dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Niskie blaty, uchwyty oraz pomoc personelu uczyniły ten etap podróży bardziej komfortowym. Lotnisko Chopina zainwestowało również w płaskie, stabilne posadzki, automatyczne drzwi, liczne windy oraz pylony informacyjne i umożliwiło dostęp do informacji w formie dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (np. informacje dźwiękowe, w formie Braille'a). Dzięki tym udogodnieniem, stało się ono przyjazne każdemu pasażerowi, niezależnie od indywidualnych potrzeb.
Strefa ogólnodostępna na lotnisku w Warszawie
Lotnisko Chopina zostało przystosowane pod względem architektonicznym do użytku przez osoby o ograniczonej sprawności. Płaskie, stabilne posadzki, automatyczne drzwi, wszechobecne windy oraz liczne pylony informacyjne sprawiają, że strefa ogólnodostępna jest w 100% dostępna dla każdego pasażera. Sklepy, restauracje i toalety w tej strefie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, tworząc niezwykle przyjazne środowisko.
Udogodnienia dla Niepełnosprawnych na lotnisku Chopina - podsumowanie
Przyjęty przez Lotnisko Chopina Kodeks Dobrego Postępowania, oparty na regulacjach ECAC 30, ICAO Aneks 9 i Rozporządzeniu (WE) nr 1107/2006, stanowi solidną bazę standardów obsługi na lotnisku. To podejście zwiększa zaufanie podróżnych z niepełnosprawnościami, pokazując, że Okęcie stosuje się do międzynarodowych wytycznych i norm.
Przyznanie Lotnisku Chopina tytułu "Lider Dostępności 2017" to konkretne potwierdzenie wysokich standardów udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, takich jak: pętle indukcyjne, mapy tyflograficzne, czy system pylonów przywoławczych, sprawia, że warszawskie lotnisko zasługuje na miano obiektu przyjaznego dla każdego pasażera.