Dworzec Warszawa Zachodnia to jedna z najważniejszych stacji kolejowych w stolicy. Znajduje się na linii średnicowej, w niewielkiej odległości od ronda Zesłańców Syberyjskich. Dworzec obsługuje ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny. Z jego terenu odjeżdżają również autobusy jadące w różnych europejskich kierunkach. Stacja kolejowa posiada status Premium nadany przez PKP. Rocznie obsługuje ok. 45 000 pasażerów na dobę, a w jej obrębie znajduje się dość duży parking. Dworzec Warszawa Zachodnia oferuje 120 stanowisk samochodowych w atrakcyjnych cenach. Poniżej przedstawiono kilka ciekawostek na temat tej warszawskiej stacji kolejowej.
1. Na terenie Dworca istniała parowozownia i składy węgla
Na przełomie XIX i XX wieku w rejonie Dworca Warszawa Zachodnia powstała rozbudowana parowozownia – zakład eksploatacji lokomotyw parowych. Miejsce służyło do konserwacji, przeglądów i napraw parowozów. Na jego terenie znajdowały się obrotnice służące do zmiany kierunków jazdy, żurawie tankujące lokomotywy oraz składy węgla. Infrastruktura była związana z Koleją Warszawsko-Wiedeńską, która łączyła Warszawę z zaborem austriackim. Dworzec Warszawa Zachodnia powstał w latach 1919-1933 i początkowo nosił nazwę Warszawa Czyste.
2. Podczas powstania warszawskiego, było niezwykle ważne dla Niemców
Podczas powstania warszawskiego, a następnie po jego zakończeniu Niemcy okupowali teren dworca. Odchodziła z niego większość transportów, którymi przewożono Polaków do obozów w Pruszkowie i Ursusie. Po tych wydarzeniach normalny ruch na stacji przywrócono w 1945 r.
3. Dworzec zaczął się rozwijać w latach 70. XX wieku
Po zakończeniu wojny dworzec pełnił mało istotną funkcję. Głównie odjeżdżały z niego pociągi towarowe. Dopiero w latach 70. XX wieku rozpoczęto jego rozbudowę. W tym czasie połączono perony tunelem podziemnym z przystankiem Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W 1980 roku miejsce zintegrowano z Dworcem Autobusowym.
4. Na terenie dworca znajduje się wiele obiektów zabytkowych
W rejonie stacji Warszawa Zachodnia znajduje się wiele budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków. Należy do nich m.in. zespół parowozowni, budynek magazynowy i techniczny parowozowni przy ul. Tunelowej 2, a także warsztat, nastawnia, czy miejsce dawnej nastawni kolejowej. Ponadto w obrębie dworca zachowały się schrony bojowe Ringstand 58c z 1944 roku.
5. Wieżowiec West Station połączony ze stacją kolejową
Przy Al. Jerozolimskich 42a znajduje się kompleks biurowy West Station. Swoje siedziby mają tam firmy bezpośrednio związane ze stacją kolejową, tj. PKP, PKP Intercity, czy PKP Informatyka. Budynek ma bezpośrednie połączenie z dworcem kolejowym na poziomie -1.
Dworzec Warszawa Zachodnia dopiero w latach 70. XX wieku zaczął się rozwijać. W tym czasie przeszedł szereg modernizacji i swoją ofertę powiększył o kierunki międzynarodowe. W ciągu ostatnich lat w jego obrębie powstał również parking. Dworzec Warszawa Zachodni oferuje swoim podróżnym miejsca postojowe w niewielkiej cenie.