Opóźnienia i odwoływanie lotów nie są niestety rzadkością. Na szczęście w takich okolicznościach możesz ubiegać się o odszkodowanie. Kiedy możesz na nie liczyć i jak je uzyskać? Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, które Ci w tym pomogą.
Jakie jest dopuszczalne opóźnienie samolotu?
Nie za każde opóźnienie samolotu przysługuje Ci odszkodowanie. Aby możliwe było skorzystanie z rekompensaty finansowej, samolot na miejscu docelowym musi być minimum z 3-godzinnym opóźnieniem. Oznacza to, że niezależnie o tego, jak długo będziesz przebywać na lotnisku i czekać na wylot, pod uwagę będzie brany dopiero czas przylotu. Często zdarza się tak, że podczas lotu pilotowi udaje się nadrobić stracony czas i końcowe opóźnienie jest znacznie mniejsze, niż dodatkowy czas oczekiwania na wejście na pokład.
Na jaką rekompensatę możesz liczyć w razie opóźnienia lotu?
To, jakie zobowiązania mają linie lotnicze względem pasażerów, zależy od skali opóźnienia. Oprócz odszkodowania w niektórych przypadkach powinna przysługiwać Ci opieka na lotnisku. Oznacza to, że obsługa powinna zapewnić Ci napoje i posiłek lub specjalne vouchery, dopasowane do czasu oczekiwania. Jeżeli znacznie się on wydłuży, możesz liczyć także na transport do hotelu, nocleg i powrót na lotnisko. Jeżeli obsługa nie wywiąże się z tych zobowiązań, możesz ubiegać się o zwrot kosztów. Prawo do opieki zyskujesz, jeśli na lotnisku oczekujesz:
- powyżej 2 godzin na lot na odległość 1500 kilometrów,
- powyżej 3 godzin na loty w UE dłuższe niż 1500 kilometrów i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów,
- powyżej 4 godzin w przypadku innych lotów.
Jeżeli spełnisz kryterium uzyskania rekompensaty finansowej za lot, możesz ubiegać się o kwoty:
- 250 euro na lot na odległość 1500 kilometrów,
- 400 euro na loty w UE dłuższe niż 1500 kilometrów i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów,
- 600 euro w przypadku innych lotów.
Jakie masz prawa w przypadku odwołanego lotu?
Jeżeli Twój lot został odwołany z niewielkim wyprzedzeniem, gdy byłeś już na lotnisku, także możesz liczyć na pomoc pracowników. Powinni oni zapewnić Ci wyżywienie, a jeżeli kupujesz jedzenie za własne pieniądze, zachowaj paragon, by móc ubiegać się o zwrot kosztów. Jeśli to konieczne, linie lotnicze powinny również zatroszczyć się o Twój transport i nocleg. Masz również prawo do wykonania dwóch bezpłatnych telefonów, maila lub faxu. Możesz także zażyczyć sobie alternatywny lot w miejsce docelowe w krótkim czasie. Oczywiście masz także duże szanse na uzyskanie zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet oraz odszkodowania. Wynosi ono:
- 250 euro, gdy lot zaczyna się w UE i kończy w UE i nie przekracza 1500 kilometrów,
- 400 euro, jeśli lot zaczyna się w UE i kończy w UE i przekracza 1500 kilometrów lub kończy się, lub zaczyna poza UE, a jego długość wynosi od 1500 do 3500 kilometrów.
Jeżeli nie podróżujesz lotem unijnym, odszkodowanie Ci nie przysługuje.
Kiedy przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania za opóźniony lot?
Nawet jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 3 godziny lub lot zostanie odwołany, nie zawsze możesz ubiegać się o odszkodowanie. Wyjątki są następujące:
- panują złe warunki atmosferyczne,
- trwają strajki,
- samolot został uszkodzony lub wykryto wady fabryczne,
- zagrożone jest bezpieczeństwo podróżnych,
- ograniczony jest ruch na lotnisku,
- sytuacja polityczna jest niestabilna,
- linia poinformowała o odwołaniu lotu 2 tygodnie przed wylotem,
- linia lotnicza na 14 do 7 dni przed planowanym wylotem zaproponowała alternatywny lot, którego wylot jest planowany nie więcej niż 2 godziny wcześniej w stosunku do lotu pierwotnego i nie więcej niż 4 godziny później.
Odszkodowanie przestanie Ci przysługiwać także wtedy, gdy sprawa się przedawni.
Jak wygląda sytuacja w przypadku lotu z przesiadką?
Warto zdawać sobie sprawę z tego, jakie masz prawa w przypadku lotu z przesiadką. Jeżeli oba rejsy zostały zarezerwowane razem, linia powinna zaproponować lot alternatywny, jeżeli spóźnisz się na przesiadkę. W przeciwnym razie drugi lot musisz zorganizować na własną rękę.
Przepisy i procedury związane z uzyskaniem odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot często są dosyć zawiłe. Co więcej, w przypadku różnych linii lotniczych mogą mieć nieco inny charakter. Aby mieć pewność, że nie popełnisz żadnego błędu i wypełnisz wszystkie dokumenty poprawnie oraz na czas, warto powierzyć to profesjonalistom. Dobry ubezpieczyciel zajmie się tym problemem za Ciebie. Warto więc przed wylotem wykupić odpowiednią polisę w sprawdzonej firmie i niczym się nie martwić. Pozwoli Ci na to porównywarka ofert, dzięki której wyszukasz najlepszą opcję dla siebie.
Odwołania i opóźnienia lotów są bardzo częstym problemem. Warto znać swoje prawa i wiedzieć, jaka rekompensata przysługuje Ci za wszelkie komplikacje podczas podróży. Oprócz tego warto zadbać zminimalizowanie ryzyka pojawienia się kłopotów w innych aspektach. Możesz w tym celu zatroszczyć się o bezpieczeństwo swojego samochodu podczas wakacji i skorzystać z prywatnych parkingów przy lotnisku.