Port lotniczy Brno-Tuřany to międzynarodowe lotnisko położone w odległości 7,5 km na południowy wschód od centrum miasta. Obiekt obsługuje takie linie, takie jak Blue Air Moravia, Ryanair i Lufthansa. Obecnie realizowane kierunki to Barcelona, Bruksela, Dubrownik, Włochy, Londyn i Monachium. Co więcej, port lotniczy świadczy usługi cargo – posiada 3 kierunki w 3 krajach. Lotnisko parking Brno oferuje podróżnym kilkaset miejsc postojowych. Obszar nie został podzielony na strefy, więc wszędzie obowiązuje taka sama cena. To korzystna opcja dla wszystkich, ponieważ z obiektu nierzadko korzystają turyści z Polski mieszkający nieopodal granicy. Poniżej garść ciekawostek na temat czeskiego portu lotniczego.
1. Lotnisko Brno–Tuřany ma własne czasopismo
Port lotniczy Brno–Tuřany wydaje bezpłatny magazyn o nazwie „Flying Mag”. Czasopismo pojawia się cyklicznie. Turyści podróżujący z lotniska mogą go znaleźć w strefach wypoczynku, poczekalniach i punkcie informacji. Znajdziesz w nim informacje na temat obiektu, nowo otwarte kierunki podróży, a także ciekawostki o najczęściej odwiedzanych państwach. Zawiera również wywiady ze sławnymi osobami kochającymi podróżne. Czasopismo wydawane jest w języku czeskim i angielskim.
2. Historia lotniska rozpoczęła się w 1923 roku
Pierwsze plany budowy lotniska pojawiły się w 1923 roku. To wówczas okręg Cernovice został wybrany jako najlepsze i najdogodniejsze miejsce do stworzenia portu lotniczego. Trzy lata później na płycie obiektu lotniczego wylądował pierwszy samolot. Był to 12-osobowy Farman-Goliath wyprodukowany przez francuskie przedsiębiorstwo. Dzień później, tj. 24 maja 1926 roku wylądował lecący z Pragi De Havilland. Na jego pokładzie znajdowało się 24 osoby. Oba zdarzenia traktowane są jako początek lotnictwa w miejscowości Brno.
3. Regularne loty zostały rozpoczęte w 1927 roku
Lotnisko zaczęło obsługiwać regularne kursy w 1927 roku. Na początku były to stosunkowo krótkie trasy, tj. Brno-Gliwice-Wrocław-Berlin oraz Brno-Wiedeń. W tamtym okresie największy ruch lotniczy datuje się na lata 1927 - 1930. W tym czasie obsługiwano połączenia z Pragą, Bratysławą, Bukaresztem, Kluż Napoką, Sarajewem i Zagrzebiem. Natomiast po 1935 roku zaniechano realizacji wszystkich połączeń międzynarodowych, a lotnisko zaczęło tracić na znaczeniu. Ruch przywrócono dopiero po zakończeniu II wojny światowej.
4. Budynek terminala otrzymał nagrodę Building of the Year w 2007 roku
Na terenie portu lotniczego Brno–Tuřany w 2005 roku rozpoczęła się budowa nowego terminalu pasażerskiego. Inwestycję sfinansowano ze środków Unii Europejskiej. Obecnie hala odlotu jest w stanie obsłużyć 1000 pasażerów na godzinę. Budynek został zaprojektowany przez Perta Paroleka. Stanowi jeden z najciekawszych budowli w kraju. Ma opływowy, a zarazem finezyjny kształt. W 2007 roku zdobył prestiżową nagrodę „Building of the Year”.
5. Lotnisko w latach 80. wykorzystywano do celów militarnych
Po II wojnie światowej w 1950 roku lotnisko przeszło modernizację i zastąpiło istniejące w tamtym czasie lądowisko Slatina. W latach 80. port lotniczy był wykorzystywany do celów militarnych, a ruch pasażerski zredukowano do minimum. Dopiero po upadku komunizmu w 1989 roku lotnisko zaczęło być dostępne dla cywilów. Od tamtego czasu zarządzane jest przez Czech Airport Authority.